fbpx
saqartvelos sagadasaxado kanonmdeblobashi shesuli cvlilebebi seqtembris periodi 2021
გააზიარე სტატია

2021 წლის ნოემბრის თვის განმავლობაში საქართველოს საგადასახადო კანონმდებლობაში შესული ცვლილებები

Kreston Georgia აგრძელებს საგადასახადო კანონმდებლობაში შესული ცვლილებებისა და სიახლეების მიმოხილვას. ამჯერად გთავაზობთ 2021 წლის ნოემბრის თვეში შესული საკანონმდებლო სიახლეების მიმოხილვას.

შინაარსი

1. ცვლილებები საგადასახადო კოდექსში
1.1. ქონების გადასახადისგან გათავისუფლება

2. ცვლილებები ფინანსთა მინისტრის ბრძანებებში
2.1. არააქციზური საქონლის სავალდებულო მარკირების ღირებულების აუნაზღაურდება

3. ცვლილებები შემოსავლების სამსახურის უფროსის ბრძანებებში
3.1. კვალიფიციური დღგ-ის გადამხდელის სტატუსის მინიჭებაზე უარის თქმის საფუძვლები
3.2. მეთოდური მითითება კრედიტორული დავალიანების შესახებ
3.3. მეთოდური მითითება დამატებული ღირებულების გადასახადის შესახებ

1. ცვლილებები საგადასახადო კოდექსში

1.1. ქონების გადასახადისგან გათავისუფლება

2021 წლის 5 ნოემბერს გამოქვეყნდა და 2021 წლის 20 ნოემბრიდან ამოქმედდება ცვლილება საქართველოს საგადასახადო კოდექსში. ცვლილების საფუძველზე 206-ე მუხლს დაემატა „ი1“ ქვეპუნქტი, რომლის მიხედვითაც ქონების გადასახადისგან გათავისუფლდა ქარსაფარი (მინდორდაცვითი) ზოლის სტატუსის მქონე მიწის ნაკვეთი ან მისი ნაწილი.

2. ცვლილებები ფინანსთა მინისტრის ბრძანებებში

2.1. არააქციზური საქონლის სავალდებულო მარკირების ღირებულების აუნაზღაურდება

2021 წლის 15 ნოემბერს გამოქვეყნდა ცვლილება ფინანსთა მინისტრის N996 ბრძანებაში, რომლის მოქმედება გავრცელდა 2021 წლის 1 ნოემბრიდან წარმოშობილ სამართლებრივ ურთიერთობებზე. შეცვლილი 112-ე მუხლის მე-13 პუნქტით განისაზღვრა, რომ 2022 წლის 31 ივლისის, ნაცვლად 2021 წლის 31 ოქტომბრის, ჩათვლით შერჩეულ პირს არააქციზური საქონლის სავალდებულო მარკირების ნომინალური ღირებულება აუნაზღაურდება შემოსავლების სამსახურის მიერ, შერჩეულ პირთან გაფორმებული ხელშეკრულების საფუძველზე.

3. ცვლილებები შემოსავლების სამსახურის უფროსის ბრძანებებში

3.1. კვალიფიციური დღგ-ის გადამხდელის სტატუსის მინიჭებაზე უარის თქმის საფუძვლები

2021 წლის 5 ნოემბერს ცვლილება შევიდა შემოსავლების სამსახურის უფროსის 2021 წლის 5 აგვისტოს No25697 ბრძანებაში, რომელიც ცალკეულ შემთხვევებში აწესებს გადასახადის გადამხდელისათვის საგადასახადო ანგარიშ-ფაქტურების, საგადასახადო დოკუმენტების გამოწერის/დადასტურების და სასაქონლო ზედნადების გამოწერის უფლების შეზღუდვებს.

ბრძანების მე-5 პუნქტის მიხედვით, გადასახადის გადამხდელის მიმართვის შემთხვევაში, არაკვალიფიციური დღგ-ის გადამხდელისთვის, კვალიფიციური დღგ-ის გადამხდელის სტატუსის მინიჭების ან მინიჭებაზე უარის თქმის თაობაზე გადაწყვეტილებას იღებს საგადასახადო ორგანოს უფლებამოსილი პირი, შემოსავლების სამსახურის უფროსის მიერ დადგენილი წესით, საკითხის შესწავლის შედეგად.

ბრძანებას დაემატა 5 1 და 5 2 პუნქტები, რომლითაც განისაზღვრა არაკვალიფიციური დღგ-ის გადამხდელისთვის კვალიფიციური დღგ-ის გადამხდელის სტატუსის მინიჭებაზე უარის თქმის საფუძველი, ესენია:

ა) გადასახადის გადამხდელის საგადასახადო დავალიანება.

ბ) გადასახადის გადამხდელის დამფუძნებელი პარტნიორის საგადასახადო დავალიანება ან/და გადასახადის გადამხდელის დამფუძნებელი პარტნიორის მიერ დაფუძნებული სხვა საწარმოს საგადასახადო დავალიანება.

საგადასახადო დავალიანების და დამფუძნებელი პარტნიორის წილობრივი მონაწილეობის ოდენობას საწარმოში, რა შემთხვევაშიც, პირს არ მიენიჭება კვალფიციური დღგ-ს გადამხდელის სტატუსი, განსაზღვრავს საგადასახადო ორგანო.

3.2. მეთოდური მითითება კრედიტორული დავალიანების შესახებ

2021 წლის 12 ნოემბერს განხორციელებული ცვლილებით, შემოსავლების სამსახურის უფროსის 2019 წლის 8 ივლისის No22708 ბრძანებას „ცალკეულ შემთხვევებში პირის საგადასახადო ვალდებულებების განსაზღვრის მიზნით მეთოდური მითითებების დამტკიცების თაობაზე“ დაემატა მეთოდური მითითება „კრედიტორული დავალიანების შესახებ“, დანართი No8-ის სახით. ქვემოთ დეტალურად არის აღწერილი აღნიშნული დანართით განსაზღვრული შემთხვევი:

ა) კრედიტორული დავალიანების დაფარვა სააღრიცხვო დოკუმენტაციით

საგადასახადო შემოწმების ფარგლებში გამოვლინდა, რომ იმპორტირებულ საქონელზე გადასახადის გადამხდელს არა აქვს შესაბამისი საქონლის ღირებულების თანხის არარეზიდენტი მომწოდებლისთვის გადახდის დამადასტურებელი დოკუმენტი (საგადახდო დავალება, ჩეკი, ქვითარი და ა.შ.), თუმცა გადასახადის გადამხდელის მიერ აღნიშნული საქონლის უსასყიდლოდ მიღების ან/და მისთვის დავალიანების პატიების ფაქტი დადგენილი არ არის. ამასთან, გადასახადის გადამხდელის მეირ შემოწმებისთვის წარდგენილია:

  • საბაჟო დეკლარაცია.
  • ინვოისი.
  • სალაროს გასავლის ორდერი.
  • წერილობითი ახსნა-განმარტება შეძენილი საქონლის ღირებულების თანხის
    არარეზიდენტი მომწოდებლისთვის სრულად ან ნაწილობრივ გადახდის
    ნამდვილობის თაობაზე.

გარდა აღნიშნულისა, დამატებითი მტკიცებულების სახით შემოწმებისთვის წარდგენილია ერთ-ერთი მაინც შემდეგი ორი დოკუმენტიდან:

  • სამეურნეო ოპერაციის მხარეთა შორის გაფორმებული და დადასტურებული შედარების აქტი არარეზიდენტი მომწოდებლისათვის საქონლის ღირებულების თანხის სრულად გადახდის თაობაზე.
  • საბაჟო დეკლარაცია, რომლითაც დასტურდება საქართველოს საბაჟო საზღვარზე ნაღდი ფულის გატანა.

იმის გათვალისწინებით, რომ სახეზეა ინვოისი და საბაჟო დეკლარაცია, რითიც დადასტურებულია შესაბამისი საქონლის შეძენა-იმპორტი, აგრეთვე, ვინაიდან დამატებითი მტკიცებულების სახით გადასახადის გადამხდელმა წარადგინა სამეურნეო ოპერაციის მხარეთა შორის გაფორმებული და დადასტურებული შედარების აქტი დავალიანების სრულად გადახდის თაობაზე ან/და საბაჟო დეკლარაცია, რომლითაც დასტურდება საქართველოს საბაჟო საზღვარზე ნაღდი ფულის გატანა, იმპორტირებულ საქონელზე არარეზიდენტი მომწოდებლისთვის გადასახდელი თანხა, წარდგენილი დოკუმენტის მონაცემის მიხედვით, ჩაითვლება ანაზღაურებულად.

იმ შემთხვევაში თუკი გადასახადის გადამხდელმა დამატებითი მტკიცებულების სახით წარადგინა ორივე დოკუმენტი, შედარების აქტიც და საბაჟო საზღვარზე ნაღდი ფულის გატანის საბაჟო დეკლარაციაც და ადგილი აქვს ამ ორ დოკუმენტს შორის თანხობრივ სხვაობას, მხედველობაში მიიღება შედარების აქტის მონაცემი. ამასთან, საქონლის ღირებულების განსაზღვრისას მხედველობაში მიიღება საქონლის საბაზრო ფასი ან/და კრედიტ-ნოტა (ფასდათმობა), ასეთის არსებობის შემთხვევაში. ხოლო, თუ საგადასახადო შემოწმების დასრულების შემდგომ, საგადასახადო ორგანოს მიერ ჩატარებული ნებისმიერი ღონისძიების ფარგლებში, ცნობილი გახდება, რომ არარეზიდენტ მომწოდებელზე გადასახდელი თანხა/თანხის ნაწილი (რომელიც ამ მეთოდური მითითების შესაბამისად დაკვალიფიცირდა ანაზღაურებულად) აუნაზღაურებელია, ჩაითვლება საწარმოს ანგარიშვალდებულ პირზე, ასეთი ფაქტის გამოვლენის მომენტში, გაცემულად.

ბ) კრედიტორული დავალიანების დაფარვა არაპირდაპირი მეთოდით

„ა)“ პუნქტში მოცემული პირობის მიხედვით, იმ შემთხვევაში თუკი გადასახადის გადამხდელი ვერ წარადგენს ვერცერთ დამატებით მტკიცებულებას, იმის გათვალისწინებით, რომ სახეზეა ინვოისი და საბაჟო დეკლარაცია, რითიც დადასტურებულია შესაბამისი საქონლის შეძენა-იმპორტი, ასევე, ვინაიდან აღნიშნულის პარალელურად, როგორც მტკიცებულება, მოპოვებულია გადასახადის გადამხდელის წერილობითი ახსნა-განმარტება შესაბამისი დავალიანების სრულად ან ნაწილობრივ დაფარვის ნამდვილობის თაობაზე, იმპორტირებულ საქონელზე არარეზიდენტი მომწოდებელისთვის საინვოისო ღირებულების შესაბამისად გადასახდელი თანხის (ან თანხის ნაწილის) 75% ჩაითვლება ანაზღაურებულად, თუ არარეზიდენტისთვის გადახდილი თანხის ან თანხის ნაწილის ოდენობის დადგენა სხვაგვარად შეუძლებელია.

გ) კრედიტორული დავალიანების აღიარება-დაფარვა ექსპერტიზის დასკვნით

საგადასახადო შემოწმების ფარგლებში გამოვლინდა, რომ გადასახადის გადამხდელმა განახორციელა კომერციული ფართის მშენებლობა, რომლის ფარგლებშიც, მისი განმარტებით, შეძენილია სამშენებლო მასალა, თუმცა, აღნიშნულის თაობაზე შემოწმებისთვის წარდგენილია მხოლოდ: სალაროს გასავლის ორდერი; ექსპერტიზის დასკვნა შესაბამისი კომერციული ფართის ასაშენებლად საჭირო სამშენებლო მასალის რაოდენობისა და ამ მასალის შესაბამისი პერიოდის ღირებულების შესახებ; წერილობითი ახსნა-განმარტება შესაბამისი დავალიანების სრულად ან ნაწილობრივ დაფარვის ნამდვილობის თაობაზე.

იმის გათვალისწინებით, რომ სახეზეა სალაროს გასავლის ორდერი და ექსპერტიზის დასკვნა კომერციული ფართის ასაშენებლად საჭირო სამშენებლო მასალის შესაბამისი რაოდენობისა და ამ მასალის შესაბამისი პერიოდის ღირებულების შესახებ, ასევე, ვინაიდან აღნიშნულის პარალელურად, როგორც მტკიცებულება, მოპოვებულია გადასახადის გადამხდელის წერილობითი ახსნა-განმარტება შესაბამისი დავალიანების სრულად ან ნაწილობრივ დაფარვის ნამდვილობის თაობაზე, გადასახადის გადამხდელის მიერ სამშენებლო მასალაზე მომწოდებლისათვის გადასახდელი თანხის 75% ჩაითვლება ანაზღაურებულად, თუ სამშენებლო მასალის მომწოდებელზე გადახდილი თანხის ან თანხის ნაწილის ოდენობის დადგენა სხვაგვარად შეუძლებელია.

3.3. მეთოდური მითითება დამატებული ღირებულების გადასახადის შესახებ

შემოსავლების სამსახურის უფროსის N7536 ბრძანებაში „დამატებული ღირებულების გადასახადის შესახებ მეთოდური მითითების დამტკიცების თაობაზე“ 2021 წლის 15 ნოემბერს განხორციელდა ცვლილება და დაემატა კიდევ ერთი მეთოდური მითითება დანართი N9-ის “საქონლის მიწოდება” სახით. ასევე დარედაქტირდა დანართი No5-ის „დღგ- ის ჩათვლა“ მაგალითი No4, მაგალითი No5, მაგალითი No6, ხოლო დანართი N6-ს „მომსახურების გაწევის ადგილი“ დაემატა მე-4 ნაწილი – „ღონისძიებაზე დასწრებასთან დაკავშირებული მომსახურების გაწევა“. ქვემოთ აღწერილია თითოეული ცვლილება დეტალურად:

3.3.1. დანართი N9-ით “საქონლის მიწოდება” დაზუსტდა ბონუსის დღგ-ით დაბეგვრის საკითხი:

აღნიშნული ნაწილი ეხება შემოსავლების სამსახურის მიერ არაერთხელ შეცვლილ მიდგომას ვაჭრობის სფეროში ე.წ. ბონუსის დღგ-ით დაბეგვრასთან დაკავშირებით. კერძოდ შემოსავლების სამსახურის მიერ იყო გამოცემული სიტუაციური სახელმძღვანელო N11121, სავაჭრო ბონუსის არ დაბეგვრასთან დაკავშირებით, მოგვიანებით აღნიშნული სიტუაციური სახელმძღვანელო შეიცვალა და კიდევ უფრო მოგვიანებით სრულად იქნა გაუქმებული. წინამდებარე დანართით შემოსავლების სამსახური კიდევ ერთხელ აზუსტებს ამ საკითხს და განიხილავს ბონუსის თანხას როგორც საქონლის გამყიდველის მიერ დღგ-ს ფაქტურის კორექტირების, ასევე საქონლის მყიდველის მიერ ფაქტურის გამოწერის შესაძლებლობას.

პირობა:

შეთანხმების თანახმად მიმწოდებელი დასაბეგრი პირი „A“ (საბითუმო მიმწოდებელი) მიწოდებულ დღგ-ის 18%-ით დასაბეგრ პროდუქციაზე მყიდველ ასევე დასაბეგრ პირ „B“-ს (დისტრიბუტორი) სთავაზობს 20%-იან ფასდაკლებას, თუ B-ს მხრიდან ამ პროდუქციის შემდგომი რეალიზაციის მაჩვენებელი მიაღწევს გარკვეულ რაოდენობას, ან თუ B-ს მხრიდან განხორციელდება სხვადასხვა აქტივობები (მაგ. A-ს პროდუქციის თვალსაჩინო ადგილას განთავსება და ა.შ.) A-ს პროდუქციის რეალიზაციის წახალისების მიზნით.

A-ს მიერ B-ზე გამოწერილია საგადასახადო ანგარიშ-ფაქტურა 118’000 ლარზე, ხოლო თუ B – დააკმაყოფილებს ხელშეკრულებით განსაზღვრულ ფასდაკლების პირობებს, ფასდაკლებულ თანხას 23’600 ლარს A „ბონუსის სახით“ ურიცხავს B-ს ანგარიშზე, ან აღნიშნული თანხით იმცირებს მოთხოვნას B-ს მიმართ;

  • ვარიანტი I: A-ს მიერ ფასდაკლებულ თანხასთან მიმართებაში გამოიწერება კორექტირების ანგარიშ-ფაქტურები და შესაბამისად ბონუსის ანაზღაურების ან მოთხოვნის შემცირების საანგარიშო პერიოდში/პერიოდებში 20’000 ლარით შემცირებულია დასაბეგრი ოპერაციის თანხა, შესაბამისად B-სთვის 3’600 ლარით – ჩასათვლელი დღგ-ის თანხა.
  • ვარიანტი II: მხარეების მიერ B-ს აქტივობები – პროდუქციის რეალიზაციის გაზრდის მიზნით დაკვალიფიცირებულია მომსახურების გაწევად A-ს მიმართ და ბონუსის თანხის ანაზღაურების ან მოთხოვნის შემცირების საანაგრიშო პერიოდში/პერიოდებში B-ს მიერ A-ს მიმართ გამოწერილია მომსახურების გაწევის დამადასტურებლად ანგარიშ-ფაქტურა, რომლის საფუძველზე დასაბეგრი ოპერაციის თანხა შეადგენს 20’000 ლარს, ხოლო დარიცხული დღგ-ის თანხა 3’600 ლარს.

შეფასება:

სსკ-ის 160-ე მუხლის პირველი ნაწილის „გ“ ქვეპუნქტის მიხედვით საქონლის მიწოდებად განიხილება საქონლის გადაცემა ხელშეკრულების საფუძველზე, რომლის მიხედვით საკომისიო ანაზღაურება ხორციელდება საქონლის შეძენის ან გაყიდვის შემთხვევაში. ამასთან, სსკ-ის 1601 მუხლის პირველი ნაწილის მიხედვით მომსახურების გაწევა არის ნებისმიერი საქმიანობა, რომელიც არ არის საქონლის მიწოდება.

ზემოაღნიშნული სამართლებრივი ნორმების გათვალისწინებით, საკუთარი სახელით მოქმედ დასაბეგრ პირზე ანაზღაურების სანაცვლოდ რეალიზაციის მიზნით საქონლის გადაცემა, მიუხედავად იმისა ამ პირზე გადადის თუ არა ამ საქონლის საკუთრების უფლება, განიხილება საქონლის მიწოდებად და არა საქონლის მიმღების მიერ მიმწოდებლისთვის მომსახურების გაწევად, შესაბამისად მოცემულ შემთხვევაში, B-ს მიერ მიღებული საქონლის რეალიზაციის მიზნით განხორციელებული ქმედებები წარმოადგენს A-ს მიერ B-სთვის საქონლის მიწოდების ოპერაციის შემადგენელ ნაწილს და შესაბამისად თუ ამ ქმედებისათვის A ანაზღაურებს თანხას, ან იმცირებს მოთხოვნას, აღნიშნული წარმოადგენს ანაზღაურების შემცირებით გამოწვეულ კორექტირების გარემოებას. ზემოაღნიშნულიდან გამომდინარე:

  • ვარიანტი I: მხარეების ქმედება მართლზომიერია.
  • ვარიანტი II: მიუხედავად იმისა, რომ მხარეებს კორექტირების გარემოება შეფასებული აქვთ ანაზღაურების სანაცვლოდ გაწეულ მომსახურების ოპერაციად, იმის გათვალისწინებით, რომ განხორციელებული საქონლის მიწოდების ოპერაცია სრულად იბეგრება დღგ-ით და ასევე მხარეების მიერ მომსახურების გაწევაც წარმოადგენს დღგ-ის 18%-ით დასაბეგრ ოპერაციას, აღნიშნული ოპერაციის მომსახურების გაწევად დაკვალიფიცირება, პირველ ვარიანტთან შედარებით არ ცვლის მხარეების საგადასახადო ვალდებულებას, შესაბამისად სსკ-ის 73-ე მუხლის მე-9 ნაწილის მიხედვით ოპერაცია გადაკვალიფიცირებას არ ექვემდებარება.

3.3.2. დანართ N6-ზე “მომსახურების გაწევის ადგილი” დამატებული მე-4 ნაწილით დაზუსტდა ღონისძიებაზე დასწრებასთან დაკავშირებული მომსახურების გაწევის ადგილი:

პირობა:

დასაბეგრი პირი მოწვეული პროფესორის მეშვეობით საქართველოს ტერიტორიაზე ატარებს სამეცნიერო ხასიათის სემინარს, ანაზღაურების სანაცვლოდ, ამ მიზნით შესაბამისი აღჭურვილობის მქონე დარბაზში. ღონისძიებაზე გათვალისწინებულია, როგორც ფიზიკური დასწრება, სადაც შესაბამისი საფასურის სანაცვლოდ დასწრება შეუძლიათ როგორც დასაბეგრ ისე არადასაბეგრ პირებს, ასევე ინტერნეტის მეშვეობით – ონლაინ.

შეფასება:

ღონისძიებაზე ფიზიკური დასწრების ნაწილში მომსახურების გაწევის ადგილად განიხილება საქართველო, ანუ ადგილი, სადაც ეს ღონისძიება ფაქტობრივად ხორციელდება, მიუხედავად იმისა, მომსახურების მიმღებს წარმოადგენს დასაბეგრი პირი თუ არა, სსკ-ის 1621 მუხლის მე- 6 და მე-7 ნაწილების შესაბამისად. ხოლო ონლაინ გაწეული მომსახურების ნაწილში, თუ მომსახურების მიმღები არადასაბეგრი პირია, მომსახურების გაწევის ადგილად განიხილება, საქართველო ანუ ადგილი, სადაც ეს ღონისძიებები ფაქტობრივად ხორციელდება, სსკ-ის 1621 მუხლის მე-6 ნაწილის შესაბამისად, ხოლო თუ მომსახურების მიმღები დასაბეგრი პირია, მომსახურების გაწევის ადგილად განიხილება ადგილი, სადაც მომსახურების მიმღები არის დაფუძნებული. ამასთან, თუ მომსახურების გაწევა ხორციელდება მომსახურების მიმღების ფიქსირებული დაწესებულებისთვის, რომელიც არ მდებარეობს იქ სადაც მომსახურების მიმღებია დაფუძნებული, მომსახურების გაწევის ადგილად განიხილება ფიქსირებული დაწესებულების მდებარეობის ადგილი, სსკ-ის 1621 მუხლის მე-3 ნაწილის „ა“ ქვეპუნქტის შესაბამისად.

ამასთან, დასაბეგრ პირზე ონლაინ გაწეულ მომსახურებასთან მიმართებაში სსკ-ის 1621 მუხლის მე-7 ნაწილი არ გამოიყენება, რადგან ადგილი არ აქვს ღონისძიებაზე შესვლის/დაშვების (ფიზიკური დასწრება) უფლების გადაცემას.

3.3.3. დანართ N5-ში “დღგ-ის ჩათვლა” დაკორექტირებულია მაგალითები:

მაგალითი 4. _ 2021 წლიდან შეძენილ ძირითად საშუალებაზე დღგ-ის ჩათვლა

პირობა:

დღგ-ის გადამხდელად არარეგისტრირებულმა დასაბეგრმა პირმა 2021 წელს შეიძინა კომერციული ფართი 1 180 000 ლარად, მათ შორის დღგ 180 000 ლარი. 2026 წლის 1 თებერვლიდან დასაბეგრი პირი დარეგისტრირდა დღგ-ის გადამხდელად.

  • ვარიანტი I: დასაბეგრი პირის მიერ აღნიშნული ფართი მთლიანად გამოიყენება ისეთი ოპერაციებისთვის, რომელზეც მას აქვს დღგ-ის ჩათვლის მიღების უფლება.
  • ვარიანტი II: დასაბეგრი პირის მიერ აღნიშნული ფართი გამოიყენება როგორც ისეთი ოპერაციებისთვის, რომელზეც მას აქვს დღგ-ის ჩათვლის მიღების უფლება, ასევე ოპერაციებისთვის, რომელზეც ეს უფლება არ აქვს და ამ ოპერაციების გამიჯვნა შეუძლებელია. კერძოდ, ჩათვლის უფლების გარეშე ოპერაციები წლების მიხედვით შეადგენს:

წელი

2026

2027

2028

2029

2030

პროცენტი

25%

45%

56%

64%

81%

შეფასება:

  • ვარიანტი I: სსკ-ის 177-ე მუხლის მე-6, მე-10 ნაწილების და ფინანსთა მინისტრის №996 ბრძანების 731-ე მუხლის მე-2 პუნქტის „ბ“ ქვეპუნქტის შესაბამისად, დასაბეგრი პირი უფლებამოსილია 2026 წელს დღგ-ის გადამხდელად რეგისტრაციის მომენტიდან არაუგვიანეს დეკემბრის საანგარიშო პერიოდისა ჩაითვალოს დარჩენილი წლების მიხედვით ჩასათვლელი დღგ-ის თანხა – 90 000 ლარი (180 000 / 10 x 5) სრულად.
  • ვარიანტი II: სსკ-ის 177-ე მუხლის მე-6, მე-10 ნაწილების და ფინანსთა მინისტრის №996 ბრძანების 731-ე მუხლის მე-2 პუნქტის „ა“ ქვეპუნქტის შესაბამისად, დასაბეგრი პირი უფლებამოსილია ჩაითვალოს დღგ-ის თანხა 2026–2030 საგადასახადო წლების დეკემბრის საანგარიშო პერიოდებში 90 000 ლარის 1/5 ნაწილიდან, დასაბეგრ ოპერაციებში გამოყენების პროპორციულად, კერძოდ:

წელი

2026

2027

2028

2029

2030

პროცენტი

25%

45%

56%

64%

81%

დღგ

13 500

9 900

7 920

6 480

3 420

მაგალითი 5. _ 2021 წლამდე შეძენილ ძირითად საშუალებაზე დღგ-ის ჩათვლა

პირობა:

დღგ-ის გადამხდელად არარეგისტრირებულმა დასაბეგრმა პირმა 2018 წელს შეიძინა კომერციული ფართი 1 180 000 ლარად, მათ შორის დღგ – 180 000 ლარი. 2021 წლის 1 თებერვლიდან დასაბეგრი პირი დარეგისტრირდა დღგ-ის გადამხდელად.

  • ვარიანტი I: დასაბეგრი პირის მიერ აღნიშნული ფართი მთლიანად გამოიყენება ისეთი ოპერაციებისთვის, რომელზეც მას აქვს დღგ-ის ჩათვლის მიღების უფლება;
  • ვარიანტი II: დასაბეგრი პირის მიერ აღნიშნული ფართი გამოიყენება როგორც ისეთი ოპერაციებისთვის, რომელზეც მას აქვს დღგ-ის ჩათვლის მიღების უფლება, ასევე ოპერაციებისთვის, რომელზეც ეს უფლება არ აქვს და ამ ოპერაციების გამიჯვნა შეუძლებელია. კერძოდ, ჩათვლის უფლების გარეშე ოპერაციები წლების მიხედვით შეადგენს:

წელი

2021

2022

2023

2024

2025

2026

2027

პროცენტი

81%

36%

48%

75%

20%

15%

10%

შეფასება:

  • ვარიანტი I: სსკ-ის 177-ე მუხლის მე-6, მე-10 ნაწილების და ფინანსთა მინისტრის №996 ბრძანების 731-ე მუხლის მე-2 პუნქტის „ბ“ ქვეპუნქტის შესაბამისად, დასაბეგრი პირი უფლებამოსილია 2021 წელს დღგ-ის გადამხდელად რეგისტრაციის მომენტიდან არაუგვიანეს დეკემბრის საანგარიშო პერიოდისა ჩაითვალოს დარჩენილი წლების მიხედვით ჩასათვლელი დღგ-ის თანხა – 126 000 ლარი (180 000 / 10 x 7) სრულად.
  • ვარიანტი II: სსკ-ის 177-ე მუხლის მე-6, მე-10 ნაწილების და ფინანსთა მინისტრის №996 ბრძანების 731-ე მუხლის მე-2 პუნქტის „ა“ ქვეპუნქტის შესაბამისად, დასაბეგრი პირი უფლებამოსილია ჩაითვალოს დღგ-ის თანხა 2021 – 2027 საგადასახადო წლების დეკემბრის საანგარიშო პერიოდებში 126 000 ლარის 1/7 ნაწილიდან, დასაბეგრ ოპერაციებში გამოყენების პროპორციულად, კერძოდ:

წელი

2021

2022

2023

2024

2025

2026

2027

პროცენტი

81%

36%

48%

75%

20%

15%

10%

დღგ

3 420

11 520

9 360

4 500

14 400

15 300

16 200

მაგალითი 6. _ 2021 წლამდე დღგ-ის გადამხდელად რეგისტრაციის შემთხვევაში, ძირითად საშუალებაზე დღგ-ის ჩათვლა 2021 წლიდან

პირობა:

დღგ-ის გადამხდელად არარეგისტრირებულმა დასაბეგრმა პირმა 2018 წელს შეიძინა კომერციული ფართი 1 180 000 ლარად, მათ შორის დღგ – 180 000 ლარი. 2020 წლის 1 თებერვლიდან დასაბეგრი პირი დარეგისტრირდა დღგ-ის გადამხდელად.

  • ვარიანტი I: დასაბეგრი პირის მიერ აღნიშნული ფართი მთლიანად გამოიყენება ისეთი ოპერაციებისთვის, რომელზეც მას აქვს დღგ-ის ჩათვლის მიღების უფლება;
  • ვარიანტი II: დასაბეგრი პირის მიერ აღნიშნული ფართი გამოიყენება როგორც ისეთი ოპერაციებისთვის, რომელზეც მას აქვს დღგ-ის ჩათვლის მიღების უფლება, ასევე ოპერაციებისთვის, რომელზეც ეს უფლება არ აქვს და ამ ოპერაციების გამიჯვნა შეუძლებელია. კერძოდ, ჩათვლის უფლების გარეშე ოპერაციები წლების მიხედვით შეადგენს:

წელი

2020

2021

2022

2023

2024

2025

2026

2027

პროცენტი

64%

81%

36%

48%

75%

20%

15%

10%

შეფასება:

სსკ-ის 177-ე მუხლის მე-6, მე-10 ნაწილების და ფინანსთა მინისტრის №996 ბრძანების 731 მუხლის მე-2 პუნქტის შესაბამისად, დღგ-ის გადამხდელად რეგისტრაციის დროს, ძირითადი საშუალებებზე ჩასათვლელი დღგ-ის თანხა განისაზღვრება ამ ინსტრუქციის 73-ე მუხლის მე- 6 პუნქტით დადგენილი წლებიდან დღგ-ის გადამხდელად რეგისტრაციის შემდგომ (რეგისტრაციის საგადასახადო წლის ჩათვლით) დარჩენილი წლების მიხედვით, დასაბეგრ ოპერაციებში გამოყენების პროპორციულად. ამავე მუხლის 21 პუნქტის მიხედვით, იმ შემთხვევაში, თუ პირი რეგისტრირებულია დღგ-ის გადამხდელად 2021 წლის 1 იანვრამდე და რეგისტრაციის თარიღამდე ექსპლუატაციაში შესულ ძირითად საშუალებებზე ვერ განახორციელა დღგ-ის ჩათვლა, უფლება აქვს 2021 წლიდან ჩათვლისთვის განსაზღვრული დარჩენილი წლების პროპორციულად განსაზღვრული დღგ-ის თანხა ჩაითვალოს ყოველი წლის ბოლოს დასაბეგრ ოპერაციებში გამოყენების პროპორციულად. ზემოაღნიშნულიდან გამომდინარე, დასაბეგრი პირი უფლებამოსილია ჩაითვალოს დღგ:

  • ვარიანტი I: 2021 – 2027 საგადასახადო წლების დეკემბრის საანგარიშო პერიოდებში 126 000 ლარის (180 000 / 10 x 7) 1/7 ნაწილი, თითოეული წლის მიხედვით;
  • ვარიანტი II: 2021 – 2027 საგადასახადო წლების დეკემბრის საანგარიშო პერიოდებში 126 000 (180 000 / 10 x 7) ლარის 1/7 ნაწილიდან, დასაბეგრ ოპერაციებში გამოყენების პროპორციულად, კერძოდ:

წელი

2021

2022

2023

2024

2025

2026

2027

პროცენტი

81%

36%

48%

75%

20%

15%

10%

დღგ

3 420

11 520

9 360

4 500

14 400

15 300

16 200

 

კრესტონ ჯორჯია (Kreston Global-ის წევრი)

მმართველი პარტნიორი: დავით პაპიაშვილი

აუდიტის მენეჯერი: რუსუდან ჭაბუკიანი


გააზიარე სტატია